Logboek zaterdag -> 'Sneek' - Reisverslag uit Zutphen, Nederland van Das Boot Kurt Werner Seidel - WaarBenJij.nu Logboek zaterdag -> 'Sneek' - Reisverslag uit Zutphen, Nederland van Das Boot Kurt Werner Seidel - WaarBenJij.nu

Logboek zaterdag -> 'Sneek'

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Das Boot

18 November 2006 | Nederland, Zutphen

Eind goed al goed

07.00 Opstaan en ochtendritueel.
07.30 Hans als walkapitein van boord. Los en de IJssel op. Na een stormachtige nacht waarvoor in het weerbericht was gewaarschuwd, is het nu verdacht rustig. Blak. Desondanks sjorren Arnoud en Bernhard uit voorzorg, in het op dat moment nog slechte weer, de Zodiac Volgboot vast aan 'Kurt'.
09.00 Olst glijdt voorbij en er is weinig verkeer op de rivier. Eén tegenligger gehad die keurig groen op groen werd gepasseerd met behulp van het blauwe bord en knipperlicht.
10.00 IJsselcentrale aan SB. De rivier wordt iets breder en de stroming neemt naar evenredigheid af en we lopen nu nog 20 km waar we vanmorgen met 22 begonnen zijn.
10.10 Onder de bruggen van Zwolle door waar Hans met moeder en oom staan te zwaaien. Even later bij Zalk Jan Meijer, een collega van Jos en Arnoud, nog even een paar natte voeten bezorgen. Gewoon wat extra gas geven, de hekgolf wordt dan hoog genoeg…. Ik geloof dat het gelukt is.
11.30 We verlaten de IJssel en gaan het Ketelmeer op koers 290 richting Ketelbrug.
12.10 Onder de Ketelbrug door het IJsselmeer op. Koers verlegd naar 320 richting
12.40 Urk, Koers naar 360 naar de Rotterdamse Hoek.
13.00 Koers naar 40 verlegd. De gashandels even plat op de tafel gelegd. De snelheid komt net boven de 25 km/u terwijl we ook nog voor de wind hadden. Het schip gedraagt zich goed op dit grote water, maar er staat dan ook nauwelijks wind.
Drie tot vier Beaufort met kleine kopjes en maximaal 60 cm deining. Verder richting Woudagemaal (schoorsteen) bij Lemmer en om
13.00 Gemeld bij de Prinses Margrietsluis.
We moeten één schutting wachten en krijgen van Heleen en vriendin oliebollen aangeboden. Goeie bakker Heleen!!
De sluiswachter heeft ons waarschijnlijk op de radar (snel) zien aankomen en we krijgen nog fijntjes het advies mee op het kanaal op onze snelheid te letten.
This is Fryslân!!
15.45 Aan de kade bij de werf in Twellegea (Uitwelleringa) bij de Firma Hooghiemstra waar Hans met een appeltaart, door zijn moeder gebakken, staat te wachten.
De berichten per uur in het logboek worden korter. Er zijn geen spannende dingen meer te beleven, er wordt bijna niet meer gekat en gejend. Na 870 km en bijna 80 uur varen weten we ongeveer hoe alles werkt. Tijd om af te stappen.
16.00 Vieren de behouden thuiskomst.
De bemanning monstert af na een oorlam in glas in ontvangst te hebben genomen.
Op naar de reünie!!

• 18 November 2006 - 22:32

Harrie:

he he ... nou eindelijk lekker thuis.

• 19 November 2006 - 08:48

Gerdien:

Is er nog taart over????

• 19 November 2006 - 09:09

Jos :

Ja, maar dat zullen de scheepsratten intussen wel opgegeten hebben.

• 19 November 2006 - 10:05

Hans:

Ook de eigenaar van Hooghiemstra al gesproken over eventueel nieuw rood laagje verf over de boot, dan wordt ie nog mooier!!

• 19 November 2006 - 12:16

Bram:

Wie das Boot al eens wil bekijken voordat die de A'damse wateren onveilig gaat maken...Sneekie Preview!

• 21 November 2006 - 14:33

Pa En Ma:

fijn dat jullie er weer zijn het is wat laat de reactie maar dat had een oorzaak.nu nog het volgende traject het op knappen!!

• 24 November 2006 - 17:56

Rick: