Logboek woensdag -> Datteln - Reisverslag uit Ibbenbüren, Duitsland van Das Boot Kurt Werner Seidel - WaarBenJij.nu Logboek woensdag -> Datteln - Reisverslag uit Ibbenbüren, Duitsland van Das Boot Kurt Werner Seidel - WaarBenJij.nu

Logboek woensdag -> Datteln

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Das Boot

15 November 2006 | Duitsland, Ibbenbüren

Een ongewenste stop

05.45 Opstaan.
Hans, vandaag de walkapitein, pakt zijn spullen en neemt de lege kratten en het afval mee.
06.15 Los! Uit de zij-vaart draaien we naar het westen de laatste 3 kilometer het Mittelland Kanal in, om dat daarna te verlaten en het Dordmund Ems Kanal naar het zuiden in te draaien. Het is nog donker en er is al aardig scheepvaart. We varen ZU Berg.
07.15 Het wordt licht. Ieder gaat zich even wassen en hebben we om acht uur een ontbijt klaarstaan.
08.00 Ontbijt.
09.00 Tijd om het logboek bij te werken, om hetgeen er gisteren en vanmorgen gebeurd is even vast te leggen.
09.30 – 09.55 Even de sluis van Münster gepasseerd. Het gaat steeds vlugger.
11.45 Aan de soep. Bernhard meldt dat de snelheid terugloopt van de gebruikelijke 14 naar 11 km per uur. De BB motor blijkt uitgevallen te zijn.
11.55 De middenmotor loopt vervolgens onregelmatig. Zou er vuil in de filters zitten?
12.00 Ook de MM en de SB motor houden het nu voor gezien. Zonder motoren op een drukke scheepvaartroute is geen pretje. Via de marifoon direct gemeld dat we problemen hebben en prompt reageert een scheepje van de Duitse rijkswaterstaat die met een aantal hoge heren van de kanalendienst en politie op inspectietocht waren. Ze maken vast en brengen ons even verderop voor de wal. De politie voert tevens even een controle uit van de papieren en die lijken in orde te zijn. Het ontbreken van een scheepsattest na de diefstal van zaterdagavond zal Herr Heske (even veel haar als Kojak) proberen te laten faxen vanuit Berlijn.
Intussen is een andere agent mee de machinekamer ingegaan waar hij een handel aan het peilglas van de dieseltank even een zetje geeft. Direkt zakt het vloeistofpeil naar NUL!!! We hebben de brandstoftank leeggedraaid en ons laten misleiden door de peilstok die geen directe verbinding heeft met de tank.
13.00 Een bunkerboot gebeld. Maar die ligt op 3 uur varen afstand en kan niet, wegens andere verplichtingen, eerder dan 18.00 uur bij ons zijn.
14.00 Arnoud is het dorp in om koffie en broodjes te scoren en Bernhard gaat op dieseljacht.
De broodjes en Berliner bollen zijn snel gevonden en driehonderd meter verderop is een tankstation. Met een geronselde auto met aanhanger van de vriend van Catharina (de pompbediende) wordt met jerrycans van 25 liter in 4 ritten (er waren maar 4 cans) een kleine 400 liter brandstof overgebracht.
14.30 Motoren ontluchten. Nog nooit eerder gedaan maar een goede les en met de kennis van Martien (en vooral ook volharding) lijkt het te gaan lukken.
15.30 Twee motoren lopen. De BB motor die het eerst wel deed geeft alleen maar een “klik” op de startpoging.
15.50 Los!! We lopen weer. Intussen heeft Jos vrienden in Haltern gebeld dat we wat later komen voor het eten.
16.10 Middenmoter valt wederom uit en daarmee ook de hydrauliek pomp voor de stuurinrichting.
Weer ontluchten en even later varen we weer.
Pffoe….
16.20 - 19.00 Achter de Pax uit Rotterdam gevaren die ons keuring door het kanaal loodste en ook het verkeer Zu Tal meldde dat wij er ook aankwamen. Dit gaat bijna mis als een dalvaarder zegt dat hij zijn afvaart gemeld heeft. Daar springt de schrijver dezes in de marifoon en valt de schipper van de Pax bij in de woordenwisseling. De dalvaarder zwijgt vervolgens.
19.00 Voor de wal waarbij tijdens het crossen van het kanaal naar de haven weer de middenmoter uitvalt in het zicht van een naderende duwbakcombinatie…!! We schuiven echter zonder stuur op de SB motor voor de wal en aan de meerlijnen wordt 'Kurt' naar veiliger oorden in de haven gesleept.
De bemanning van een naastgelegen werkschip komt vriendelijk aanbieden wel even te willen kijken naar de motoren. Ze lopen alles na en hadden de zaak vrij snel onder controle.
Aangeboden schippersbitter wordt pertinent geweigerd. Ook hier weer super behulpzaam.
19.45 Alles goed vast gezet, kostbare spullen mee en met de auto van de walkapitein op weg naar Andrea en Rainer om te douchen en te eten. We stinken naar een mengeling van (angst?), zweet en diesel.
20.00 Onder de douche, biertje en aan tafel.
Ook hier weer de gastvrijheid waar je U tegen zegt. In de badkamer lagen keurig handdoeken klaar en de verwarmde vloer voelde hemels aan je voeten in vergelijking met het kille linoleum van onze Kurt.
23.00 Na duizend maal dank en schippersbitter bracht HansHans ons weer aan boord. Een enerverende dag waarbij de spanning bij ieder wel te merken was.