Logboek vrijdag -> Zutphen - Reisverslag uit Wesel, Duitsland van Das Boot Kurt Werner Seidel - WaarBenJij.nu Logboek vrijdag -> Zutphen - Reisverslag uit Wesel, Duitsland van Das Boot Kurt Werner Seidel - WaarBenJij.nu

Logboek vrijdag -> Zutphen

Door: Jos / Bernhard

Blijf op de hoogte en volg Das Boot

17 November 2006 | Duitsland, Wesel

Das Boot: Scheepvaartinspectie en Snertdag

07.00 Opstaan met aansluitend een stapel boterhammen gemaakt, koffie en thee gedronken.
08.00 Pünktlich om acht uur herr Falk gebeld en afgesproken dat hij om 10.00 uur aan boord zou komen. Even later belt Falk ons terug. Hij wil nog even de naam en het Europa-nummer van het schip hebben.
08.00 – 10.00 Schoon schip gemaakt. Alles spic en span voor inspectie. Deed Jos even aan zijn diensttijd herinneren. De vetpot van de schroefas van de middenmotor blijkt niet te functioneren. Wordt door Bernhard en Martien vakkundig gerepareerd en daarmee loopt de as weer gesmeerd. Oliepeil wordt zoals elke dag gecontroleerd en met enkele liters extra op een exact peil gebracht.
Arnoud gaat met Hans het dorp in nog wat inkopen doen en een Sachertorte kopen bij de bakker. Je weet maar nooit waar nog iets gesmeerd moet worden.
10.00 Herr Falk komt met een collega met twee vreselijk zware aktetassen aan boord. Zal wel gereedschap inzitten. De collega blijkt een (gepensioneerde?) binnenschipper te zijn met veel kijk op de zaak. Hij was ook de hoogste in rang.
10.00 – 10.15 Met Herr Falk het schip doorgelopen. Hier en daar een vraag naar tevredenheid kunnen beantwoorden en even later zaten we al weer binnen. Aan de koffie met torte. De oude schipper mocht een stempel op een formulier zetten. We kregen de rekening wel thuisgestuurd! Uit de zware tassen is zegge en schrijve één formulier gekomen en een stempeldoos. Een stempel voor in het logboek kon er niet af. Hij had een eed gezworen, zei hij.
10.15 Goedgekeurd voor 1 maand op de Rijn. (Wassen neus dus). Onze schipper kan gehaald worden.
12.00 Als om 12 uur Gerald van Holt weer aan boord is, opgehaald door de walkapitein, draaien de motoren. Bernhard gaat van boord.
12.35 De laatste sluis Friedrichsfeld wordt gepasseerd en even later varen we op de Rijn. Hier is veel verkeer en aanzienlijk grotere schepen als op de kanalen. De snelheid, vooral afwaarts ligt ook aanzienlijk hoger. Rond de 23 km/u.
16.00 Tolkamer, Nederland. Via de marifoon melden we ons bij CBS voor de statistiek. Ze vinden het daar al snel in orde en wensen ons verder een goede vaart. Gerald wordt even later van boord gezet en door de walkapitein Bernhard weer naar Datteln teruggebracht. Sympathieke vent die voor zijn diensten wordt bedankt.
17.00 Het gaat snel, het Pannerdens kanaal al door en we liggen voor Arnhem.
17.30 Een prachtig verlicht Doesburg trekt aan ons voorbij en het is een prachtige schemering met veel rood in de lucht.
De voorbode van de op komst zijnde storm en regen later in de nacht?
19.00 We worden moe. Het zicht is slecht en van de radar krijg je lasogen. Nadat een opvarend schip niet op een oproep gereageerd had en plotseling uit de stuurboordwal komt en ons de schrik van ons leven bezorgt, duiken we de haven in. We belanden bij WSV (watersportvereniging) De Mars.
De havenmeester verzoekt ons niet op de bolders van de steiger af te remmen. Nadat hij en enkele andere gasten verbaasd hadden staan te kijken welk een vreemd vaartuig er nu binnenkwam. Hij hoeft niet bang te zijn want met een zijden handschoen legt Martien 'Kurt' tegen de steiger.
20.00 Een zus van Hans, Arendje, haar man Bram en kinderen (sorry jongens, ik ben de namen even kwijt) komen aan boord en nemen ons even later mee voor het diner.
Heerlijke snert die er ingaat als een preek in een ouderling. Bernhard gaat even naar z'n huis.
22.30 We worden terug aan boord gebracht. Even later schuift ook Bernhard weer aan en om 23.00 uur gaat het licht uit.

Walkapitein Bernhard:

12:00 Van boord. Op naar Lobith, Tolkamer. Allereerst nog even filmen op één van de vele zeer hoge steigers en de komst van 'Kurt' afwachten. Film de eerste vaste schreden op de Rijn. Fluit, hetgeen op de film en tot aan Berlijn te horen is (water draagt ver!), aan boord heeft men echter niets in de gaten.
14:00 Te Tolkamer. Inkopen gedaan in het Service Center. Desgevraagd geen internet verbinding. Evenmin in Tolkamer en Lobith. Dan maar naar Zevenaar, zo'n 10 km verderop. Het internetcafé op de markt blijkt nog altijd niet van de grond te zijn gekomen. Vervolgens door een bekend gokpaleis doorverwezen naar een wegrestaurant aan de A12. Internetten kan indien de laptop WiFi aan boord heeft, niet dus. Pak net in en kan vervolgens doorpakken. Hans belt. Of de kapitein zich binnen een half uur aan de kade te Tolkamer kan melden!!
16:15 Gerald van boord en in de auto. Op naar Datteln. De reis ging voorspoedig, mede door het geanimeerde gesprek. Gerald roemt de bemanning, 'sehr nette leute'. Te Datteln krijg ik dezelfde behandeling en wordt uitgenodigd op het werkschip. In de gemutliche keuken wordt mij een avondmaaltijd aangeboden. Onder het genot van een Kaffee keuvelen we nog even verder. Na het afscheid op naar die Heimat!
20:00 Even thuis. Benut de tijd ondermeer met een douche, het gedeeltelijk bijwerken van de website en een bak leut.
22:15 Op naar WSV De Mars te Zutphen. De HansHans wijst mij weer keurig aan de andere kant van het industrieterrein, maar beland tegen 23 uur uiteindelijk weer gezond en wel aan boord van 'Kurt'.

• 17 November 2006 - 20:23

Heleen:

Mooi dat jullie in Nederland zijn en zowaar aan een maaltijd hollandse snert. Succes met het laatste traject.
    De logboek logica ontgaat mij wel als de berichten van 17-11 bij di 14-11 staan.
    Waar zijn de foto's gebleven?
    Tot morgen!

• 17 November 2006 - 21:23

Nel:

toch nog snel gevaren.. hopelijk morgen nog een voorspoedige vaart op hollandse wateren.
    gr
    Nel

• 17 November 2006 - 21:59

Bram:

De crew is voldaan weer aan boord, gezelleige maar viezeriken...ze wilden hier niet eens douchen, nee..., lepeltje-lepeltje liggen met zijn allen in de kajuit/commandoboeg (?)...
    Bernhard voegt zich bij als -ie tenminste de watersportvereniging de Mars weet te vinden (woon je 15 jaar in Zutphen, weten wij het niet eens...)

morgen reveille bij ochtendgloren en dan ri Zwolle-Kampen, route daarna nog onbekend erg afhankelijk van wind en dus golven Ijsselmeer!

• 18 November 2006 - 20:05

Harrie:

Proficiat!!

• 19 November 2006 - 08:45

De Huttels:

Fantastisch en proficiat!
    Wanneer kunnen we hem zien?
    Lennard staat te popelen.

• 19 November 2006 - 08:47

Lennard:

hoi Bernhard ik ben heel erg benieuwd. Wanneer mag ik op de boot? Tot gauw!